طرز مراقبت از پوست در تابستان


 





 

 

گفتگو با دکتر حسين طباطبايي*
 

تابستان که مي‌شود، بسياري از مشکلات پوستي خود را نشان مي‌دهند؛ مشکلاتي که به راحتي مي‌توان با رعايت بهداشت فردي، استفاده از ضدآفتاب، از کلاه لبه‌دار و عينک آفتابي آنها پيشگيري کرد. اما اين بار در گفتگو با آقاي دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و دبير انجمن متخصصان پوست و مو با زواياي ديگري از مشکلات پوستي در تابستان آشنا مي‌شويم.
آقاي دکتر، تابستان چه عوارضي براي پوست همراه خودش مي‌آورد؟
دسته‌اي از عوامل، عفوني هستند و دسته‌اي ديگر، غيرعفوني. در ميان عوامل عفوني، شايع‌ترين بيماري‌ها، بيماري‌هاي قارچي است به اضافه گزش حشرات و بيماري گال که بيشتر در سفرها اتفاق مي‌افتد. در ميان عوامل غيرعفوني نيز افزايش تعريق به دليل گرما که خود موجب ايجاد علايم پوستي مي‌شود و مي‌تواند محيط و منشأ و شرايط مناسبي براي رشد عوامل عفوني مانند قارچ‌ها باشد. از طرفي، جهت تابش نورخورشيد در تابستان به زمين نزديک‌تر و عمودتر است و به همين دليل ميزان قدرت تابش خورشيد به زمين و بالطبع به سطح پوست بالاتر خواهد بود و غير از آفتاب‌سوختگي که رايج است و همه مي‌شناسند، بيماري‌هاي ديگري که به طور عمده در برابر اشعه ماوراي بنفش فعال مي‌شوند و براي اولين بار بيدار مي‌شوند، در اين فصل بيشتر است.
قارچ‌ها در فصل تابستان از کجا به سراغ پوست مي‌آيند؟
ببنيد، در جاهايي مانند صورت و دست که باز هستند و به طور طبيعي در معرض جريان هوا قرار دارند، کمتر مشکل داريم اما در جاهاي ديگر بدن که پوشيده است مانند تنه و به خصوص پاها که دايم در کفش و جوراب است و در کساني که به دليل شغل‌شان زياد راه مي‌روند و يا ورزشکاران که فعاليت‌هاي بدني زيادي دارند و يا در بچه‌ها که ممکن است زياد توجه به بهداشت پاهايشان نداشته باشند، اين محيط مرطوب فضا را براي رشد قارچ‌ها و عوامل عفوني مهيا مي‌کند. بنابراين افرادي که اين ضايعات قارچي را دارند به خصوص اوايل ابتلا به بيماري که خارش و آزار ندارند و آن را جدي نمي‌‌گيرند اگر بخواهند از استخر هم استفاده کنند، عوامل قارچي خود را در آب استخر رها مي‌کنند و فرد ديگري که سالم است و استعداد ابتلا به بيماري را دارد، عوامل قارچي را دريافت مي‌کند. اگر چنين فردي بهداشت خوبي نداشته باشد و تعريق فراوان هم داشته باشد، عوامل قارچي به راحتي در بدنش رشد کرده و او را مبتلا مي‌کند.

با عرق‌سوز شدن تابستاني چه کنيم؟
 

اين مشکل با عرق و افزايش تعريق رابطه دارد و در تابستان بيشتر ديده مي‌شود. البته در مواردي هم در نوزادان و کودکان در زمستان به علت بيماري‌هاي تب‌دار شديد ايجاد مي‌شود. اما در تابستان در همه افراد مي‌تواند ايجاد شود، به خصوص در کساني که به دلايل تفريحي يا شغلي در معرض تابش طولاني آفتاب هستند مانند ورزشکاران. اين افزايش تعريق به خصوص در جاهايي که خوب تبخير نمي‌شود مانند چين‌ها در ناحيه زيربغل، کشاله ران و لاي انگشتان پا وجود دارد که اگر همراه با رعايت نکردن بهداشت فردي باشد، در ابتدا موجب ايجاد التهاب مي‌شود که به تدريج به سمت قرمزي مي‌رود سپس به تدريج يک ضايعه مانند سوختگي را ايجاد مي‌کند و همراه با درد است. بهترين راه پيشگيري اين است که نگذاريم اين اتفاق بيفتد ولي اگر اين ضايعه به وجود آمد بايد عکس آن عمل کرد يعني سعي کنند چند روزي در يک محيط خنک فعاليت خود را انجام دهند، روزي يک، دو و يا حتي سه بار محل را با آب ولرم و سپس با آب خنک و همراه با صابون شستشو دهند و آن را خشک کنند و سپس به محل خنکي بروند. در اين صورت، ضايعه از بين رفته و به پزشک هم نياز ندارند. در غير اين صورت اگر احساس کردند که عرق‌سوز شدن‌شان وسيع است و از بين نمي‌رود، به پزشک مراجعه کنند تا درمان شوند.
در تابستان خيلي از افراد از مام يا مام‌رول براي ناحيه زير بغل خود استفاده مي‌کنند. استفاده از اين محصولات تا چه اندازه در کاهش عرق و جلوگيري از بدبو شدن آن موثر است؟
مام رول‌ها اثر خيلي خفيفي در جلوگيري از تعريق دارند اما بيشتر خوش‌ بو هستند و افرادي که عرق‌شان بو مي‌دهد، بيشتر از اين مواد استفاده مي‌کنند که البته فردي که بهداشت خوبي داشته باشد و بيماري دروني و داخلي هم نداشته باشد، عرق بد بو نخواهد داشت. عرق بدبو زماني ايجاد مي‌شود که يا يک بيماري داخلي وجود داشته باشد يا فرد از مواد غذايي پرادويه استفاده کند و يا بهداشت خوبي نداشته باشد.

اين روزها استفاده از ضدآفتاب و تجديد آن هر دو ساعت خيلي تاکيد مي‌شود. آيا مي‌توان ضدآفتاب را روي ضد‌آفتاب قبلي ماليد يا خير؟
 

اگر شخص در جايي باشد که شستشوي صورت برايش امکان‌پذير باشد و سپس ضد آفتاب بزند، به‌طور قطع خيلي بهتر است، براي اينکه تعريق فرد هم از بين مي‌رود اما ممکن است شخص در شرايطي باشد که دسترسي به آب امکان‌پذير نباشد، در اين صورت مي‌تواند ضدآفتاب جديد را روي ضدآفتاب قبلي بزند. ضدآفتاب براي کودکان نيز بايد دو مشخصه اصلي داشته باشد: اول اينکه فيزيکال باشد و شيميايي نباشد که اين مواد بيشتر از زينک‌اکسايد تهيه شده و حالت‌هاي سفيد رنگ دارند. دوم اينکه براي يک کودک SPF 15 کفايت مي‌کند.
کساني که گرگرفتگي دارند، اغلب وقتي از ضدآفتاب استفاده مي‌کنند، صورت‌شان خيس مي‌شود، چه راهکاري براي اين افراد توصيه مي‌کنيد؟
به طور معمول اين افراد از ضدآفتاب‌هاي بالاي 30 استفاده مي‌کنند و چون پايه روغني اين ضدآفتاب‌ها بالا است در نتيجه چربند و موجب خيس شدن صورت مي‌شوند. افرادي که در سن يائسگي قرار دارند و گر مي‌گيرند، بهتر است در فصل تابستان خيلي در معرض تابش‌ آفتاب قرار نگيرند زيرا به دليل تغييرات هورموني بدن‌شان به تغييرات درجه حرارت بسيار حساس‌اند. اين افراد مي‌توانند در شرايط اجباري از ضدآفتاب‌هايي با SPF 15 تا 20 و بدون چربي استفاده کنند.
آيا استفاده از پنکيک پس از ماليدن ضدآفتاب براي جلوگيري از تعريق کار درستي است؟
ايرادي ندارد چون پنکيک خودش حالت خشک‌کننده دارد و پس از ضدآفتاب مضر نيست ضمن اينکه خيلي از پنکيک‌ها يک مقدار مواد ضد آفتاب هم داخل‌شان دارد.

تابستان و رانندگان
 

اين افراد بايد يك بار صبح كه مي‌خواهند از خانه خارج شوند و يک بار هم شب که به خانه برمي‌گردند، دوش بگيرند اما اگر امکان دوش گرفتن برايشان فراهم نيست، مي‌توانند پاهاي خود را با آب مايل به سرد بشويند و سپس خيلي خوب خشک کنند. اگر جوراب مي‌پوشند حتما از جوراب نخي استفاده کنند و اگر نه، از کفش‌هاي تابستاني بندي استفاده کنند. براي ناحيه کشاله ران و ناحيه زير بغل هم همين‌طور. سعي کنند که اين نواحي را با آب بشويند و خشک کنند. مي‌توانند از پودرهاي خشک‌کننده مانند پودر تالک استفاده کنند و آن را داخل کفش خود بريزند. بايد دقت کنند اگر کفش آلوده باشد حتي اگر پاهاي خود را خوب هم بشويند، باز بي‌اثر خواهد بود. لااقل بايد دو جفت کفش داشته باشند و به صورت يک روز در ميان از آنها استفاده کنند و روزي که از کفش استفاده نمي‌کنند، پودر داخلش بريزند، زيرا داخل اين پودرها عوامل ضدقارچ هم وجود دارد. رانندگان عزيز بهتر است در فواصل زماني که استراحت مي‌کنند، باز پاهاي خود را در صورت امکان شستشو دهند و خشک کنند. اما در کل طبيعت بدن و ژنتيک فرد در ابتلا به عفونت موثر است.

 

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com